.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قرار گرفتن چاي گيلان در سبد خانوار

استاندار گيلان از تصويب مصوبه قرار گرفتن چاي ممتاز گيلان در سبد خانوار ايراني در كارگروه چاي و برنج هيئت دولت خبر داد.

مهدي سعادتي در جلسه ستاد راهبردي چاي استان با اشاره به اينكه گام‌هاي موثري براي احياي چاي در هيئت دولت برداشته شده است، اظهار داشت: بخشي از مشكلات حل شده و بخشي ديگر كه بر زمين مانده بود، با تاكيد دولت برطرف مي‌شود.
وي تعيين تكليف چاي سنواتي را گام مهمي در احياي اين محصول دانست و تصريح كرد: طبق تصميمات كارگروه چاي به رياست معاون اول رئيس جمهوري در اواخر خرداد امسال، تشكيل و پس از سال‌هاي متمادي و نگراني فراوان تكليف چاي سنواتي سال‌هاي 1372 تا 1386 امروز با ابلاغ اين كارگروه مشخص شد.
استاندار گيلان انبار شدن چاي سنواتي را موجب سوءاستفاده سودجويان دانست و افزود: انبار شدن چاي موجب شده بود تا بالندگي خاص اين فرآورده از بين برود و اثر خود را از دست بدهد كه با تعيين تكليف شدن آن جلوي هزينه سربار براي دولت گرفته شد.
وي از شناسنامه‌دار كردن باغ‌هاي چاي خبر داد و گفت: براي نخستين بار باغ‌هاي چاي از طريق سامانه الكترونيكي و ثبت رويدادهاي بهزراعي، به‌نژادي و ارزيابي سالانه كيفيت برگ سبز چاي صاحب شناسنامه مي‌شوند كه اين موضوع مي‌تواند امكان دستيابي به آمار دقيق توليد برگ سبز چاي و چاي خشك را فراهم كند.
سعادتي شناسنامه‌دار كردن باغ‌هاي چاي را در فرآوري شفاف اين محصول تاثيرگذار دانست و بيان داشت: سازمان چاي مي‌تواند در اين راستا نظارت كمي و كيفي خود را اعمال كند.
وي رتبه‌بندي كردن كارخانه‌هاي چاي‌سازي با توجه به كيفيت توليد چاي رتبه‌بندي را از ديگر مصوبات كارگروه مذكور عنوان كرد و اظهار داشت: با اين كار فضاي تلاش مؤثر براي تمام كارخانه‌ها و صاحبان واحدهاي توليدي فراهم مي‌شود.
استاندار گيلان با بيان اينكه نظر دولت توليد چاي كيفي و درجه يك است، خاطرنشان كرد: نظر دولت اين است كه چايكاران به طرفي بروند كه توليد برگ سبز درجه يك را داشته باشند.
وي بهبودسازي باغ‌هاي چاي كيفي را از خواسته‌هاي دولت ناميد و بيان داشت: استاندارد كردن روش‌هاي توليد برگ سبز و چاي خشك و محصولات توليدي با همكاري موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از مصوبات هيئت دولت است.
سعادتي نظارت بر رعايت الزامات بهداشتي در كار و فرآيند توليد و فرآوري نظارت بر كيفيت چاي وارداتي را از جمله تصميمات كارگروه چاي و برنج هيئت دولت ذكر كرد.
وي با اشاره به افزايش برگ سبز درجه يك چاي افزود: سال گذشته برگ سبز درجه يك چاي 540 تومان در هر كيلو بود كه به 600 تومان افزايش پيدا كرد.
استاندار گيلان ادامه داد: برگ سبز درجه چاي نيز از 290 تومان در هر كيلو به 330 تومان افزايش يافته است ولي هنوز تا رسيدن به نقطه ايده‌آل فاصله داريم.
وي با بيان اينكه دولت پرداخت تسهيلات براي توليد چاي را مصوب كرده است، خاطرنشان كرد: براي تامين تجهيزات كاشت، داشت و برداشت دولت تسهيلاتي در اختيار سازمان چاي قرار مي‌دهد.
سعادتي درباره واردات چاي بيان داشت: طبق تصميم كارگروه مذكور، ورود چاي خارجي با گذشت بيش از يك سال از تاريخ توليد و چاي خارجي با فرآوري دوباره و عرضه چاي داخلي و گذشت بيش از سه سال از تاريخ توليد ممنوع شده است.
وي به مصوبه ديگر اين كارگروه اشاره كرد و افزود: قرار گرفتن چاي ممتاز گيلان در سبد خانوار ايراني از ديگر مصوبات هيئت دولت بوده است كه در گذشته سودآوران به دنبال انبار كردن چاي ممتاز بودند و واردات چاي خارجي موجب شده بود تا كمتر به چاي داخلي اهميت داده شود.
استاندار گيلان اظهار داشت: با اين مصوبه هيئت دولت وزارت بازرگاني و سازمان چاي موظف شده تا قرار دادن چاي در سبد خانوار را پيگيري كند و اين امر بستگي به قدرت توان، فناوري و فرآوري چاي دارد.
وي تشكيل كارگروه براي بالا بردن آگاهي جامعه از چاي داخلي را ضروري دانست و بيان داشت: رسانه ملي بايد در اين زمينه كار كند.
سعادتي بسته‌بندي چاي و كيفي‌سازي چاي را مورد تاكيد قرار داد و افزود: بايد اقدام‌هايي در اين زمينه صورت گيرد و ساماندهي عرضه چاي كيفي موجب تشويق چايكاران مي‌شود./ فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.255 seconds.